UkrHistory.com.ua
 
Головна сторінка
Історія України
Історичні постаті
Реферати з історії
Статті з історії
ЗНО з історії
Всесвітня історія
Серія "100 великих..."

НОВА ІСТОРІЯ (КІНЕЦЬ XVIII—ПОЧАТОК XX СТ.)
Розвиток культури у другій половині XIX — на початку XX ст.

Нова техніка й нові технології

Досягнення наукової думки пришвидшили розвиток нових технічних засобів і нових технологій. На передній план вийшли електроенергетика, машинобудування, металургія, гірнича та хімічна промисловість, транспорт. Найбільшим кроком в енергозабезпеченні промислового виробництва і транспорту стало одержання електроенергії в більших масштабах за допомогою динамомашин, перші зразки яких з'явилися в 70-х pp. XIX ст.

Технічною подією світового значення стала поява нового класу двигунів, що їх сконструювали німецькі винахідники Н. Oттo (1876 p.) і P. Дізель (1897 p.). Ці компактні, високоекономічні двигуни, що працювали на рідкому паливі, швидко знайшли застосування в першому автомобілі Г. Даймлера і К Бенца (1886р., Німеччина), в першому літаку братів Райт (1903 р., США) і в першому дизельному локомотиві (тепловозі) компанії Клозе-Шульцер (1912 р., Німеччина).

У металургії важливими технічними винаходами на початку XX ст. стали конверторний (томасівський) спосіб виплавляння сталі з чавуну з великими домішками сірки й фосфору, виплавляння високовуглецевої сталі та різних феросплавів у дугових, а згодом — в індукційних електропечах, а також одержання алюмінію та міді методом електролізу. У 1891 р. в Німеччині було запущено перший прокатний стан, який рухався силою електродвигунів. Успішно впроваджувалося електро- та газозварювання.

У гірничій справі набули поширення бурильні пристрої та дискові врубові машини з електричним приводом.

Промислове введення крекінг-процесу — розкладу сирої нафти на різні фракції під дією високих тисків і температур — дозволило одержувати у значних кількостях легке рідке пальне, передусім бензин, конче необхідний для автомобільної промисловості. У Німеччині, де не було власних нафтових родовищ, з 1913 р. бензин виробляли з вугілля.

Нові способи одержання аміаку дозволили розширити виробництво азотної кислоти та інших азотних сполук, необхідних для виробництва штучних добрив, барвників і вибухових речовин.

У промисловому і транспортному будівництві використовувались якісні марки сталі. Дедалі ширше застосовувався залізобетон. Зі сталевих і залізобетонних конструкцій споруджувалися різні будівлі, мости, тунелі великих розмірів, віадуки.

Так, 1905 р. під Альпами було прокладено Симплонський тунель завдовжки близько 20 км. Центральна частина мосту, збудованого в канадському м. Квебек 1917 p., сягала 550 м, а висота нью-йоркського хмарошкряба Вулворт, зведеного 1913 p., становила 242 м і майже вдвічі перевищувала піраміду Хеопса.

Завдяки винаходу котлів із високим перегрівом пари, автоматичних гальм тощо серйозних змін зазнало транспортне машинобудування. У 1904 р. було пущено першу електричку.

Прискорене впровадження у виробництво нової техніки супроводжувалося збільшенням підприємств і переходом їх на випуск масової стандартизованої продукції. Основною технологією для цього стало конвеєрне виробництво. Суть його у тому, що робочі механізми та робочі місця, відповідно до технологічного процесу, подрібнено на низку простих операцій, які здійснюються безперервно. Вперше у повному обсязі таку технологію було застосовано на автомобільних заводах Г. Форда (США). Завдяки їй на початку XX ст. тут випускали 300 тис. автомобілів на рік (половину світового виробництва). Автомобіль став звичним явищем, а поряд із ним—телефон, що його 1876 р. винайшов А.-Г. Белл, фонограф (Т.-А. Едісон, 1877 p.), радіоприймач (Марконі і Попов, 1895р.), кіно (брати Люлі'єр, 1895р.), електричне освітлення вулиць, цехів, квартир і т. д. У 1881 р. з'явився трамвай, а згодом і метро.

Значними були досягнення і у військовій техніці. У 1883 р. з'явився кулемет американського інженерах. Максима. Почалося створення авіації. Флот отримав броньовані кораблі з гарматами великого калібру і підводні човни.

Назад Зміст Вперед